Ez itt a Tilos Rádió Free Cinema című filmes műsorában zajló Workshopnak a dokumentációja.
Első adásunk (2009.05.14) résztvevői:
Műsorvezető:
Kerékgyártó Yvonne, Köllő Killa (Trillian), Wostry Ferenc.
Állandó vendég:. Tóth Csaba
Aktuális vendég, szakértő: Gergely Zoltán, forgatókönyvíró
A workshop első adása (dvd ajánló bevezetővel) meghallgatható itt.
A filmkészítésnél első körben a hozzáállást érdemes tisztázni: a sok változó paraméter (pénz, idő, humánfaktor) függvényében meg lehet próbálni a lehetetlent, vagyis egy nagyjátékfilmet létrehozni kéthetente csütörtökön.
Az alkotómunka legfontosabb kérdése: mi lesz a végeredmény?
A workshop munkásai nem teljesen, de majdnem amatőrök, a meghívott szakértő vendégmunkások pedig azért jönnek, hogy egyengessék az utat.
Célcsoport
Ki nézi majd, és Hol a Mit?
- Annak készítünk filmet, aki szombat este elmegy a csajával moziba és izgalmat akar? Szerződtetett főszereplőkkel kaszkadőrös akciós vígjátékos horrort, vagy barátoknak, tán a rádióhallgatóknak készül kis könnyed szórakozás? Izgalmat belecsempészni így is és Úgy is lehet.
- Más megközelítésben: karakterközpontú dráma vagy pszicho-krimi legyen az irány?
Fővonal
Mit határozzunk meg előbb: a műfajt vagy az ötletet?
Érdemes bizonyos momentumokat előre rögzíteni, mit szeretnénk mindenképp látni, vagy mit nem. Gergely Zoli szerint általában kell, hogy legyen személyes kötődés a fősodorhoz, mivel az ember (elvileg) legjobban saját magát ismeri.
Ez vonatkozik a műfaji filmekre is: belevihető a személyesség. A műfaji filmek általában adott korra reagálnak: így látható sokféleképp például a 80-as évek amerikai álom kergetése, melyet az európai filmkészítők ellensúlyoznak jól. Manapság népszerű a menekült-téma, vagy a vírus-világuralomra-törés-látomás.
Mindenesetre szakértőink szerint az ötlet szüli a műfajt: vizualizáljuk ide Bélát, a magányos hőst, aki otthon van, egyedül, és reszeli a reszelőt, látjuk-e már, mennyi lehetőség van benne? Bárhonnan el lehet indulni, a cél: jó filmet csinálni.
1. fázis: az alapötlet
Klasszikus és jó példa az alapötletre Hitchcock Észak-északnyugata: alapötletnek karcsú, ám Hitchkock, mint fő karakter már rögtön magával hozza a műfajt, és később ez lesz minden jamesbond-os filmek alapja.
Érdemes technikásan nekiállni a brainstormingnak: legyen jól koncentrált, vagyis egy irányító vezető lehetőleg szépen írja fel (a táblára) az agyviharok kulcsszavait, majd az eredményt összesítve vezesse az elkószált gondolatokat a kész film irányába.
Alapötlet/1: (Ezt elvetettük a következő adásban- a szerk) Egyikünk személyes élménye egy filmbe illő munkahely, egy japán karaoke bár Budapesten. Ez egy kitáblázatlan, zártkörű klub, ahov japán üzletemberek járnak. A személyzet lehetne a fő szerepben, vagyis a hostess csajok, kik az öltözőben élik az éjszakai munkások közösségi életét (felmerülő morális kérdések: hogy honnan jöttek, hova tartanak –egyetemisták, és/vagy jó pénzért a kényszerpályán). Az öltözőből kilépve azonban felkapják az amerikai mosolyt, indulhat a party, be a fantázia: de mi van mögötte, utána, illetve végén?
Alapötlet/2: , az adás alatt többször felmerült aktualitásként a „náthás csirke/ kerge marha/ sertésinfluenza, amely harapással terjed, végigsöpör a világon és mindenki zombivá válik” ötlet, ellenvetésként pedig, hogy vajh’ mire elkészül a film, mennyire lesz bármelyik is aktuális, talán inkább egy új állatbetegséget kéne mindjárt kitalálni, hátha azzal elébe járulunk az ellenvetésnek.
Alapötlet/3: A főszereplő lányzó esküvőre készül, a lánybúcsúztatóján feladatok elé állítják, persze a feladatokhoz (leküzdeni a parákat) mégcsak lánybúcsúra sincs szükség. Mondjuk a lány reggel felkel, készül az esti lánybulira, mit sem sejtvén arról, hogy már elkezdődött: üzenetet kap, mely szerint vonatozni kell, és egy félreértés kapcsán élethalál harccá válik a játék, félrecsúszik minden, tisztára mint Bill Murray Az Ember, aki túl keveset tudott, vagy a Játszma vagy Rejtő: A Szőke Ciklonja. Vagy a Grandhotel, ami szinte poénosnak indul, majd valahol film noir-rá válik.
Helyszín
A már meglévő alapötletek helyszínei:
A/1: Zárt környezet ez a munkahely, esetleg, mivel megszűnt már, vagy átalakult a kolosy-téri bár, sok a kérdés. Lehetne helyszín az öltöző, de a bár is.
A/2: Kész művészet járványtól sújtott Mexikót varázsolni egy magyar disznófarmon egyetlen sombrero-val. Vagy: megérkezik a vírus így karantén alá kerül az épület, ami pl. egy járványügyi központ.
A/2: Több városi és vidéki helyszín, de főleg vonat.
Érdekes szempont a szemszög: példáinknál maradva lehet külső szemmel, de az egyes szereplők szemével is gondolkodni, legyen az a hosstesslány (vagy epizódokon keresztül minden szereplő szemszöge), vagy a nyomozó, az újonnan belépett alkalmazott, vagy a gyerek, aki nem érti, miért köhög az anyukája, vagy a karantént elrendelő kutatólaboráns, aki küzd a mások életéért, vagy malacok, akik egymással kungfuznak.
Műfaja lehet horror, valóságsó, katasztrófafilm, vagy dráma: a család tagjai egymás után halnak a karanténban. Androméda törzs-szerű, vagy jön megGájver, azt’ lesz akció-sci-fi-kaland, és komédia egyben. De a híradások szemszöge sem utolsó ötlet, fókuszban a média hatalma. Vagy egyen inkább szatíra, vígjáték Babe3 címmel, ahol a kismalac megfertőződik és a teljes magyar katonaság a nyomába ered, hogy levadássza, mondjuk ennek is vannak hátulütői, legalábbis a szakértők szerint nehéz lenne kéthetente malacot bérelni, továbbá az állat betaníthatósága, a sok-sok idő és még ki tudja, mi minden hiányzik ahhoz, hogy ez ne csak játék legyen, hanem nagyjátékfilm. Vagy zsánerparódia, mint a Kőkemény Huszonegyben, megvan a célpont (Babe3, az üldözők) és a Bábolna majd szponzorálja, mitől a magyar malac mindent túlél és világuralomra tör.
A következ adásban folytatódik a brainstorming.
Lejegyezte: Turbina