Free Cinema

A Tilos Rádió Free Cinema című filmes műsorának írásbeli dokumentációja.

Azt találtuk ki, hogy végigvesszük a filmkészítés fázisait úgy, hogy saját bőrünkön próbáljuk ki. Minden műsorba meghívunk valakit, akinek a tanácsait követjük. Egyelőre forgatókönyvírókat.

A jegyzeteket Turbina írja.

Friss topikok

  • Tessina: "Andriska úgy tűnik egy normális családi háttérből jön. Felmerült a kérdés, hogy a fiúknál is gáz-... (2009.10.22. 00:24) Egy karakter skicce
  • kerekgyarto yvonne: Felírlak, de melyikre?:) (Ma meg adás fél5kor.) (2009.07.09. 12:18) Egy maszk felöltöztetése
  • Freecinema: Ezt megvit@Beyonder: Ezt adasban megvitatjuk, azt hiszem, az erveidben van logika. (2009.06.01. 20:47) Brainstorming 1: Sertésinfluenzás Babe3

Linkblog

Már biztos, hogy zombifilm lesz

2009.09.25. 15:37 | Freecinema | Szólj hozzá!

 

Ez itt a Tilos Rádió Free Cinema című műsorában zajló workshopnak az összefoglalója.

A workshop hatodik adásának dátuma: 2009. szeptember 17.

Műsorvezető: Köllő Killa (Trillian), Kerékgyártó Yvonne, Tóth Csaba

A rádióadás meghallgatható itt.

Új írányt veszünk

Hosszú nyári szünet után újra elindítottuk a workshop-témát. Némileg megváltoztattuk a koncepciót: mostantól nem szakértőt hívunk minden adásba, hanem egy általunk választott tankönyv alapján megyünk végig a filmkészítés egyes fázisain. A választott könyv (szerintünk magyar nyelven eddig megjelentek közül a legalkalmasabb erre): Egri Lajos A drámaírás művészete. Ez alapján fogjuk megtenni lépéseinket az alkotófolyamatban. Az ok annyi, hogy simán nem működött az a módszer, hogy a szakértők adásról adásra mondanak valamit. Nem hallottunk konkrét módszereket és nem tudtuk a gyakorlatba átültetni a tanácsaikat. Szóval tankönyvől dolgozunk. 

Az első lépésünk volt, hogy kiválasztottuk a megfilmesítésre váró szinposzisunkat: Zombivírus a Mátrában munkacímet viseli, és a többi ötlettel mostantól nem is foglalkozunk.
 
Egri Lajos filmíró volt, és filmírást is tanított. Könyve, A drámaírás művészete abszolút érvényes a forgatókönyvírásra is. Tiszta, pontos, nem visz félre. Nem ez az egyetlen módszer, de egy számunkra relevánsnak tűnő, ezért kipróbáljuk. 
 
Történetünk annyi, hogy egy kórházban a H1N1 vírus ellenszere mutálódik és zombivírusként hat a felnőttekre. A gyerekek ezért elszeparálódnak a felnőttektől és kénytelenek a menekülésen túl felépíteni saját túlélésen alapuló társadalmukat. Ez a szituáció eleve gyorsítja felnőtté válásukat. A generácós feszültség is szerves része a történetnek és sokan már korban is közel állnak a felnőtté váláshoz, így még veszélyeztetettebb a helyzetük.
 
Van alapötletünk, de nincs még karakterünk egy sem. Inkább korcsoportok, de még ez sincs megfogalmazva igazán. 
 
A premissza nem jött össze
 
A könyv az első fejezetben a premissza fogalmát tárgyalja, ami egymondatos összefoglalását jelenti a filmnek. Más helyeken logline-nak hívják, de lényegét tekintve a név mindegy. A lényeg, hogy az egy mondatban legyen benne, hogy honnan hova tart a történet
Példa: Rómeó és Júlia premisszája: Az igaz szerelem a halállal is dacol. 
 
Próbáltuk visszafejteni az Alien premisszáját. Lefejtjük a történetet, a műfajt, megpróbáljuk minden plusztól megkopaszítani. A kapzsiságtól szól, vagy a parancsok vak követéséről? Lehet esetleg egy ilyen: A becsvágy pusztuláshoz vezet. Ez sem tökéletes, mert a becsvágy milyenségét meg kellene határozni. Mondhatjuk, hogy könyörtelen. A sima becsvágy nem feltétlenül olyan tulajdonság, ami pusztuláshoz vezet. Az Alien premisszáját nem véglegesítettük, elkalandoztunk.
 
A zombifilmünk permisszáját nem első körben nem sikerült megfogalmazni. A felnőtté válás elkerülhetetlen nem tűnik jónak. Nincs még karakterünk, ez is lehet ennek az oka. A tankönyvből való írás hátránya, hogy nem lehet ott kezdeni, ahol a könyv kezdi. Például ahhoz, hogy megfogalmazzuk a premisszát, többre van szükségünk, mint a puszta ötlet. Valószínűleg a premissza az írás közben kell kialakuljon. Van egy gyerekcsapatunk, amiben ki kell találni, hogy kinek a hibája az, hogy elszabadult a vírus, ki az a gyerek, aki képes kiállni a csapatért, és miért. Minden felnőtt vajon zombivá változik-e vagy kapnak segítséget egészséges, kint lévő felnőttől. Ha nincs felnőtt, akkor az átváltozás előtt kell bemutatnunk őket rendesen. Ha kihagyjuk a felnőtteket, meg kell indokolnunk, hogy nincs áram, így nincs net sincs, így segítség sincs.
 
Tovább kellene lépni eggyel, mert ennyi az ötletből nem elég még a premisszához. Következő lépés legyen a  karaktereket kitalálni. De már a karakterek kitalálásánál is kell tudni valamennyire, hogy mit szeretnénk mondani a társadalomnak.
 
A 3 dimenziós karakterek kitalálásához Egri szerint a következő adatokat kell kitalálni: fiziológia, családi háttér, lelkiállapot. Ha több főszereplő van, akkor is ki kell emelni néhányat, akiket sokkal jobban kidolgozunk. (Pl. Kutyaszorítóban: Tim Roth és Harvey Keitel)
Következő alkalomra karaktereinket részletesen kidolgozzuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://freecinema.blog.hu/api/trackback/id/tr711406644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása