Ez itt a Tilos Rádió Free Cinema című műsorában zajló workshopnak az összefoglalója.
A workshop nyolcadik adásának dátuma: 2009. november 12.
Műsorvezető: Köllő Killa (Trillian)
Vendég: Fecskó Edina, pszichológus
A rádióadás meghallgatható itt.
Andriska margójára
Bár a korábbiakban művelt konyhapszichológia nem járt tévúton, mégis helyenként korrekcióra szorult. Szakértőnkkel az előző adásban felmerült dilemmákat beszéltük meg. Kiderült, hogy az eddig is alkalmazott szempontok, melyekből 3 dimenzióssá gyúrtuk figuránkat, valamelyest rímeltek a pszichológiában ismert biopszichoszociális modellre.
Edina elsősorban azt emelte ki, hogy a 11 éves Andrist hiba volna kis felnőttként kezelni, tekintve, hogy ennek a kornak olyan pszichés jellemzői vannak, amelyek nem esnek egybe a később megfigyelhetőkkel. Ebben az életkorban történik meg a konkrét műveleti gondolkodás szakaszába lépés: bizonyos helyzeteket képes átlátni, a kontextusban hozott döntések jellemzik. Az absztrakcióra még nem képes, társas kapcsolatrendszere is eltér a felnőttekétől, ezeket figyelembe véve kell tehát rá illeszteni a szituációkat illetve az azokra adott reakcióiat.
Felmerült, hogy esetleg idősebbre kéne venni a szereplőket, mivel várhatóan idősebb korosztály lesz kíváncsi a filmre, de pszichológusunk rávilágított, hogy az azonosulás nem függ a kortól, egy jóval fiatalabban is megláthatjuk önmagunkat.
A másik kérdés, ami felmerült az előző adásban, hogy a csonka családra hajazó környezet milyen hatással lehet a fiúgyermekre. A ritkán otthontartózkodó apa, aki gyakorlatilag csak papíron létezik, vajon ugyanolyan káros a gyerek fejlődésére?
3 éves kor környékén a fiú fejlődésének azon fokán áll, amikor beleszeret anyjába és rivalizálni kezd a vele azonos nemű szülővel. Ha vetélytárs hiányában, nyertesen kerül ki csatározásból, megmarad szimbiotikus kapcsolta az anyjával, és csak nehezen fog tudni elválni tőle. Továbbá a gyermeki egocentrikus világban a fiú úgy érezheti, ő az oka annak, hogy az apa nincs velük, és ez rendszerint szorongással jár.
A férfi modell hiánya azonban leginkább a serdülőkor kezdetén okoz gondot, hisz a nemi szerep kidolgozásánál rendkívül fontosak az apától látottak, ha nincs a fiú előtt minta, az nagyfokú elbizonytalanodáshoz, sőt komolyabb mentális problémákhoz is vezethet. Az anya a gyerek számára a teljes elfogadást jelenti, a feltétlen szeretetet, míg az apa stimuál, a társadalmi normákat képviseli, apai funkció a fegyelem betartatása, ő felel a közösségi működésekkel kapcsolatos készségek elsajátításáért. Az előbbi elengedhetetlensége mindannyiunk számára egyértelmű, de nem szabad felednünk, hogy az utóbbi sem elhanyagolható, különösen a fiúknál. A szoros anya-fiú kapcsolat egy ponton túl már ártalmas is lehet a lelki egészségre.
Most pedig jöjjön az első felnőtt szereplő rajza:
Anna néni
Fiziológia:
- Nem: nő
- Kor: 52
- Magasság, súly: 165 cm, 55kg, vékony testalkatú
- Haj, szem, bőr: hosszú, festett, szőkésbarna haj, melyet rendszerint kontyban visel; szürke; sápadt fehér
- Tartás: nagyon egyenes
- Megjelenés: rendkívül elegáns, visszafogott, gondosan kivasalt ruhákat visel, szoknyát, inget, hord szürke és lila árnyalatokban, titokban festi a lábkörmét, szigorú a tekintete
- Hibák: felső fogsor protézis, de ez nem szembeöltő.
Szociológia:
- Osztály: felső középosztály, anyai részről arisztokrata múlt, de ez nem mutatkozik meg vagyonán; nincs családja, komolyan veszi a munkáját, pont megél belőle
- Foglalkozás: kémia tanár általános iskolában, nevelőként dolgozik, amióta abbahagyta az iskolát
- Iskolázottság: főiskola, tanárképzés
- Családi élet: egyedül él, anyja a mellette lévő lépcsőházban lakik, édesapja gyerekkorában meghalt, zenész volt, turné során zuhant le a repülőgépe; édesanyja fizikus volt, gimnáziumban tanított fizikát, de egyszer idegösszeroppanást kapott és felmentették a tanítás alól, elméletben még mindig naprakész, a fizikusi gyakorlatot már elhanyagolta, nem is hiányzik neki
- Vallás: református, vallásosnak tartja magát, de ezt magánügyeként kezeli, nem célja másokat megtéríteni
- Faj, nemzetiség: magyar, apja sváb
- A közösségben elfoglalt hely: szigorú tanárnő szerepben tetszeleg, minden kollégához tisztelettel fordul, de azokat tiszteli igazán, akiket nagyon műveltnek tart, kiáll az igazáért, viszont kínosan ügyel arra, hogy semmilyen botrányhoz se kötődjön a neve, magához méltatlannak tartja az érzelemkitöréseket
- Politikai kapcsolatok: politikai kapcsolatai nincsenek, de abszolút konzervatív nézeteket vall
- Szórakozás, hobbi: filharmonikusok koncertjeire jár, a komolyzene iránti szeretete mérhetetlen, maga is nagyon jól zongorázik; bár ellenérzéseket vált ki belőle a számítástechnika, nemrégiben beiratkozott egy számítástechnika tanfolyamra, mert nem tartja helyesnek, hogy a tanítványai jobban értenek ehhez, és ezt ellene akár fel is használhatják.
Pszichológia:
- Nemi élet, erkölcsi elvek: főiskolás korában volt egy nagy szerelme, 3 évig tartott a kapcsolatuk, aztán a fiú külföldre ment ösztöndíjjal és teljesen eltávolodtak egymástól, egy darabig még napi szinten írogattak egymásnap, majd ez is elhalt, sejtette, hogy a férfi életében nem ő az egyetlen, de ezt soha nem firtatta; később még volt néhány rövidtávú kapcsolata, de egyre inkább belefásult a párkeresésbe, lemondott a családalapításról.
- Személyes premissza, becsvágy: nyugdíjazása után szeretne utazni, eljutni a világ legnagyobb múzeumaiba, most is, ha teheti, 2-3 évente, amikor nincs nyári tábor, útnak indul, Európán kívüli tájakat is szeretne megismerni; fel szeretné készíteni a rábízott gyermekeket az életre. át akarja adni a tudást, és reméli, hogy az ő keze alól kikerült gyermekekből mind nagy emberek lesznek.
- Vérmérséklet: Anna nagyon büszke higgadtságára, arra, hogy akármilyen dühös, tudja leplezni; eredetileg lobbanékony a természete, de sok energiát fektetett abba, hogy elfojtsa haragját, szerinte csak így őrizheti meg tekintélyét
- Mottó: Magunkkal szemben legyünk a legszigorúbbak
- Komplexusok: kis felsőbbrendűségi komplexus mindenkivel szemben
- Extrovertált/ introv. / ambi. : introvertált, senkit sem enged igazán közel magához.
- Képességei: lassan mond egy látszólag kedves szavakból álló mondatot, amivel nagyon meg tudja alázni alanyát.
- Jó tulajdonságok: minden látszat ellenére tud engedékeny lenni, amennyiben valaki a megfelelő hangnemben beszél vele.
- Intelligencia: műveltsége átlagon felüli, iq-ja átlagos.
Edina szerint jó kiindulópont lehet a filmben neki szánt szerephez, hogy rabja a kontroll kézben tartásának: ez már azon is tetten érhető, hogy erre a pályára lépett. Ezen túl van benne egy jóvátételi igény, mint transzgenerációs hatás, hiszen anyja is tanár volt. Ezt a személyes konfliktust a zombiságban ki lehetne játszani, lehetne ő az önfeláldozó zombi, aki a gyerekek cinkosává lép elő. Azt is érdekes lenne belevinni, hogy az élete során elfojtott érzelmei, mekkora elementáris erővel törnek felszínre átalakulásakor.
Lejegyezte: ILKE